Ferno mobility – Finner kundens ukjente behov
Ferno Mobility har 40 års erfaring med å levere kvalitetsprodukter. Hemmeligheten er å tenke litt utenfor boksen.
Ferno Mobility har 40 års erfaring med å levere kvalitetsprodukter. Hemmeligheten er å tenke litt utenfor boksen.
Ferno Mobility er en av Norges fremste bedrifter innen biltilpasning, og de leverer et stort antall nyttekjøretøy utstyrt med varsellys, varebilinnredning og radiokommunikasjon til politi, helsetjenesten og sikkerhetsselskaper. Selskapet har siden 2006 hatt ansvaret for å levere de fleste politibilene i Norge i samarbeid med Volkswagen og BMW.
I dag favner Hortens-bedriften svært bredt. Dette er fordi de har kjøpt opp mange underleverandører i årenes løp for å få direkte tilgang til mer kompetanse.
– Ferno har eksistert i 40 år. Det betyr at vi har opplevd mange opp- og nedturer, sier Willy Eilertsen, som er salg- og markedssjef i Ferno Mobility.
– Disse erfaringene har gjort oss åpne til å tenke annerledes. Vi har for eksempel vært tungt inne på utrykningskjøretøy i mange år, men opplever at dette kan være en litt ustabil bransje. Derfor har vi i løpet av årene sett i andre retninger og bygd kompetanse mot andre, relevante områder også.
LØSER HVERDAGSUTFORDRINGER
Selskapets produksjonsvirksomhet er nå i kraftig vekst, samtidig som at de nå utvider bredden til å omfatte alle typer kjøretøy.
– Nå bygger vi også spesialkjøretøy for andre tjenester, slik som sikkerhetsselskapene NOKAS og Securitas. Vi lager også røykdykkebiler og varebiler, sier Eilertsen.
Kort fortalt tilbyr Ferno skreddersøm av de løsningene som kundene ønsker.
– Vi ønsker å være en leverandør som ikke er avhengig av én spesifikk kundegruppe, men som i stedet kan finne løsninger og muligheter der det er behov, sier Eilertsen.
– Vi vil rett og slett løse de utfordringene som kunden møter i hverdagen.
TILBYR FREMTIDSRETTEDE PRODUKTER
Uansett om det gjelder spesialtilpassede biler for helsetjenesten, politi eller pengetransport, så ønsker Ferno Mobility å være totalleverandøren som alltid leverer det kunden til enhver tid ønsker.
– Vi driver først og fremst med utvikling, forklarer Eilertsen. – Vi sitter daglig i dialog med kunder som har behov de nesten ikke kjenner til selv en gang. Da går vi en runde på den kompetansen vi har internt, og finner gode alternativer til kundene. Det er dette som gjør at vi alltid er et steg i forkant av leverandørene våre.
Moderne bedrifters største utfordringer er å være i forkant av kundehenvendelser. Eilertsen er allikevel ikke i tvil om hva Ferno vil satse på fremover: elektriske kjøretøy.
– Vi ønsker å alltid være i forkant med å tilby fremtidsrettede produkter, sier Eilertsen.
– Derfor har vi nå inngått et samarbeid med en av de største leverandørene i Norge på elbil-fronten. Dette er veldig positivt for miljøet, og det er vi veldig opptatt av å satse på.